Månad: december 2017

Yoga & pilates våren 2018 i Höllviken & Malmö

Välkommen till vårens kurser som startar 31 januari

I vår erbjuder jag ett varierat utbud av kurser och öppna klasser både i Höllviken och Malmö. Kurserna är 8 veckor och kostar 1200 kr. Jag hoppas att du skall hitta något som passar!

Min önskan är att du skall upptäcka din inre kraft genom rörelse och mindfulness. För mig har det alltid varit ett fantastiskt sätt att få en mer balanserad kropp, lugnare sinne och bli mer närvarande i mitt liv – en av grundpelarna till inre välbefinnande.

Välj mellan Viryayoga Rehab, Yoga för högkänsliga, Viryayoga Core, Pilates Props, Friday Flow och Mindful Strength!

Längre ner på sidan hittar du en detaljerad beskrivning av de olika klasserna.

Höllviken – kurs

Onsdag 9.30-11.00 – Viryayoga Rehab, rygg/bäcken
Torsdag 18-19.15 – Pilates props
Torsdag 19.30-21.00 – Yoga för högkänsliga

Malmö – kurs

Onsdag 18-19.30 – Viryayoga core

Höllviken öppna klasser/drop in

Fredag 16.30-18.00 – Friday Flow
Söndag 9-10.30 – Mindful Strength

Beskrivning av klasserna

Viryayoga Rehab – kurs i Höllviken onsdagar kl 9.30-11.00

Rehabyoga är en lugn yogaform som stärker rörelseapparaten på ett skonsamt sätt, ökar din kroppsmedvetenhet och bygger upp din styrka efter en skada eller en tids fysisk inaktivitet. Man använder bolster, filtar och klossar, ibland även stolar för att stödja och ge kroppen de bästa förutsättningar för läkande samt ökad styrka och rörlighet.
Viryayoga rehab vänder sig också till personer som i allmänhet önskar bibehålla eller få större rörlighet, styrka och balans.

Den här kursen passar extra bra för dig som känner dig stel och trött i rygg och höfter men vi går igenom hela kroppen i en lugn yogaform där vi utför stärkande och mobiliserande rörelser, synkroniserat med andningen i skadeförebyggande och rehabiliterande syfte.

Tanken är att du muskulärt bygger upp din kropp efter/under ett sjukdomstillstånd/skada eller en tids inaktivitet. Du får också lära dig hur du kan skydda bäcken och ländrygg vidare i din träning och vardagsliv.
Syftet är att ge dig verktyg som kan förbättra din kroppskontroll och på så vis hjälpa dig i din vardag och ge en ökad livskvalitet.
Detta är en sluten kurs och kommer att anpassas efter deltagarna.

Läs mer här: http://www.kristinadurr.se/2017/05/04/kan-man-yoga-trots-att-man-har-smarta/

Kurs, 8 veckor med planerad start 14/2 2018
Pris: 1200 kr
Anmälan: kristina@kristinadurr.se

Pilates Props – kurs i Höllviken torsdagar kl 18-19.15

Pilates är en fantastisk träningsform som skonsamt och effektivt utmanar kroppens djupa stabilitet och balans. Pilatestekniken stärker mage, rygg och bäcken och kan avsevärt lindra ryggbesvär, ibland försvinner de helt!

I den här klassen använder vi redskap som foamroller, flexband, viktbollar och wobblies, vilket går att variera i oändlighet!
Att träna med olika redskap ger ett effektivt och snabbare resultat och förutom att du blir smidigare, bygger du styrka och stabilitet med dessa roliga och effektiva pilatesövningar!
Målet är ökad kroppskontroll, kroppsmedvetenhet och förbättrad hållning & balans.

Kurs, 8 veckor med  planerad start 1/2. Pris: 1200 kr
Anmälan: kristina@kristinadurr.se

 

Yoga för högkänsliga – kurs i Höllviken torsdagar kl 19.30-21

Med fokus på känslohantering och stressproblematik skapar vi lugn i ett överbelastat nervsystem genom den fysiska yogan, som hjälper oss att mer handfast komma in i kroppen.
Mindfulness i kombination med  stärkande rörelser är ett effektivt sätt att styra undan fokus från en överaktiv hjärna och ett intellekt som sällan tystnar!
Grunden till personlighetsdraget högkänslighet är tendensen att på ett djupare sätt bearbeta information, vi hamnar lätt i ältande. Många reagerar starkare än genomsnittet på såväl positiva som negativa upplevelser och tycks även vara känsliga för det mer subtila, till exempel ”plocka upp energier” eller ”bara veta” hur andra mår.
Generellt kan man säga att högkänsliga tar in många fler intryck än andra och kan på så vis lätt bli överstimulerade. Då blir återhämtning extra viktigt så att kroppen och nervsystemet får möjlighet att lugna ner sig.

Högkänslighet
Som högkänslig har jag själv haft stor glädje av att kunna samla mig, lugna nervsystemet och få lite perspektiv på mina tankar som tycks forsa fram!
Kanske har du, precis om jag, fått höra: ”Var inte så känslig!” eller ”Du tänker för mycket!”
Många med högkänsligt personlighetsdrag bär med sig en föreställning att det är något ”fel” på dem, vilket jag själv upplevt. Att lära mig mer om detta har gett mig bättre självkännedom, det har lärt mig omvärdera det jag upplevt i mitt förflutna och förstå att många av mina föreställningar om vem eller vad jag är bygger på missuppfattningar jag burit med mig ett helt liv. Med nya kunskaper, insikter och fler verktyg tycks jag kunna sortera intryck på ett mer konstruktivt sätt och får mer klarhet och energi.
Dessutom tycket jag att det blir det lättare att vara tydlig och sätta gränser.

Kurs, 8 veckor med planerad start 1/2. Pris: 1200 kr
Anmälan: kristina@kristinadurr.se

Viryayoga core – kurs i Malmö onsdagar kl 18-19.30

Denna yogakurs riktar sig till dig som vill stärka rygg och mage och lära dig mer om din kropp samtidigt som du tränar mindfulness!
Att upptäcka sin inre kraft genom rörelse och mindfulness är ett fantastiskt sätt att få en mer balanserad kropp, lugnare sinne och bli mer närvarande i sitt liv – en av grundpelarna till inre välbefinnande.
Viryayoga handlar om självstärkning –  vi vill stärka våra elever i sin kunskap om sin kropp och sig själva. Man kan säga att Viryayoga är en metod snarare än en specifik yogaform.
Den har fyra grundpelare som återkommer i varje klass oavsett om det är stillsam eller dynamisk yoga.

  1. Helhet – i varje klass vet du att du kommer att få jobba med hela kroppen
  2. Hälsosam biomekanik (rörelselära) stärker dig i din kunskap om din kropp
  3. Yogafilosofi – ett självstärkande tankekorn som du kan ta med sig utanför mattan för att få perspektiv på tillvaron
  4. Kom som du är! Oavsett om du känner dig glad och stark eller dämpad och lite ur form kommer du att få en ha glädje av din stund på mattan!

Fördelar med Viryayoga

  • Bra träning för hela kroppen
  • Ger sannolikt ett leende på läpparna
  • Gör kroppen starkare och mer flexibel
  • Ger dig kraft och energi
  • Ökar blodcirkulationen och syrehalten i blodet
  • Sänker stressnivån

Kurs, 8 veckor med start 24/1. Pris: 1200 kr
Anmälan: kristina@kristinadurr.se

Friday Flow öppen klass i Höllviken fredagar kl 16.30-18

Låt veckans stress smälta bort och möt helgen avslappnad, med ny kraft och energi.
I denna klass vävs andetag och rörelse samman till ett skönt flow som rensar ur stress och spänningar lagom till fredagsmyset!

Klassen bokas via Kristina eller Yoga i Höllviken

Mindful Strength – öppen klass i Höllviken söndagar kl 9-10.30

En klass är inspirerad av yoga och pilates med inslag av funktionell träning.
Denna kombination av känslighet och kraft genom rörelse gör dig starkare och smidigare i hela kroppen. Ibland använder vi redskap som mindre vikter, gummiband, tennisbollar och balanskuddar (wobblies) eller foamroller.
Du får bättre hållning, balans och ökad bålstabilitet – samtidigt som du tränar mindfulness!
Resultatet är, förutom en mer balanserad kropp att du blir lugnare, mer närvarande och får en ökad kontakt med dig själv och din kropp.
Klassen bokas via Kristina eller Yoga i Höllviken

Var hålls kurserna och klasserna?

Yoga i Höllviken
Östra Halörsvägen 20-11,
(Lilla Hammars Gård vid rondellen väg 100)
23691 Höllviken

Agnes yoga
Agnesgatan 7-9, Gamla Väster i Malmö

Yogasalen på gamla väster i Malmö

 

 

Kom in i värmen, det är kallt där ute

Kära medmänniska,

Kära du, vem du än är. Kanske talar jag till mig själv.
Men vet du, det spelar ingen roll. Det är lika riktat till dig som till mig själv.
Jag kanske inte vet vem du är just nu, men jag vet att du är där. Du vet vem du är.

Jag har känt på mig att du inte haft det så lätt den senaste tiden.
Visst skulle jag kunna säga ”inte mitt problem”, alla har sitt.
Nej, det är det kanske inte.
En annan, lite klokare del av mig säger att vi människor inte är separerade från varandra inte ens i våra mest övergivna ögonblick.
Det finns alltid någon annan som upplever sin version av det vi upplever.
Kanske inte vid exakt samma tidpunkt, men det spelar ingen roll.
Det är en del av den mänskliga upplevelsen att någon, eller flera gånger i livet uppleva det vi kallar lidande.
Därför är det så viktigt att vi människor stöttar varandra!
Det fina är att när man inte är i så bra form själv, är det alltid någon annan i ens närhet som är det.
Så vad jag vill säga är att jag vill stötta dig – om jag får.
Jag ser dig helt enkelt.

Jag ser dig.

Jag vet att du är där. Du är inte ensam.
Du behöver inte stå där ute i kylan, vare sig fysiskt eller mentalt.
En dörr är öppen, kanske inte där du trodde att den var det, men det finns alltid en dörr som är öppen.
Tveka inte, lägg handen på handtaget.
Vrid om eller pressa ner, vad som behövs för att öppna.
Kika in försiktigt, vänj dig vid ljuset, lite i taget.
Och vet att du är välkommen in

Min första yogaupplevelse slutade i ett allergianfall

 

Första gången jag gick på en yogaklass var typ 1975.
Det var i en sunkig lägenhet i Västra Frölunda.
Jag och min mamma Anna-Maria Johnson ville testa vad yoga kunde innebära. Ingen av oss hade annan erfarenhet av träning förutom gympa och aerobics.

Vi åkte cirka 5 mil för att komma till kvällens aktivitet denna kalla och mörka novemberkväll för 42 år sedan, för på den tiden var yoga något mystiskt som man fick leta upp själv via annons i tidningen.
Vi berättade inte för min skeptiska pappa vart vi skulle åka. Vi skulle rätt och slätt träna.
En fredagskväll?? Pappa var nu mycket skeptisk, för han tyckte att en fredagskväll mer var gjord för lite räkor, ost och ett pat glas vin.

Nåväl, vad jag minns från denna kvällen är att vi blev bjudna på något konstigt te som smakade hö och lunkade eller snarare små-sprang i en cirkel runt kanterna på en stor persisk matta.
Vi sjöng något märkligt ljud (kunde det varit OM eller AUM?)
Jag hade oändligt svårt att kväva mina hysteriska skrattanfall som liksom vällde upp inom mig.
Jag vågade inte möta min mammas blick, eller någon av de andras heller för den delen, för då hade jag skrik-skrattat rakt ut! Jag var helt enkelt oerhört obekväm.
(pappa hade kanske rätt om hur man borde tillbringa en fredagskväll)

Senare under kvällen skulle vi göra övningar liggandes på magen och djupandas med näsan ner i mattan. Kanske gjorde vi cobran, jag vet inte.

När yogan var slut för kvällen var jag enormt lättad att få åka hem. Det var min mamma med.
Med röda och rinnande ögon och näsa började hon få riktigt besvärligt att andas.
Mamma lider av allergi mot bland annat damm och kvalster, och den där mattan vi kört ner våra ansikten i kanske inte mött dammsugaren på ett tag.
Det dröjde länge innan jag gick på ett yogapass igen. Ungefär 17 år senare testade jag igen eftersom jag väntade barn och ville lära mig andas. Utan en matta i näsan.

Vem kunde ha trott att jag idag livnär mig på yoga och meditation!?
Vem kunde ha trott att jag skulle resa med grupper till olika platser i världen för att leda yoga, meditation och vandring?

Inte jag i alla fall.
Men så är det.

Här står jag vid poolen på Cas Bernats med Puerto Soller i bakgrunden. Riktigt härlig plats att göra yoga på om jag får säga min mening. Eller bara sitta och titta ut över dalen och havet. Inga äckliga dammiga gamla mattor att köra näsan i här inte!

Modifierad brygga vid poolen

 

Om du är nyfken på min nästa resa till Mallorca 11-18 mars 2018 är det bara att läsa mer här.
Just nu har 11 kvinnor anmält sig till denna vecka som innehåller yoga, meditation, vandring, samtal, vila, matlagning och en massa annat! Det finns 4 platser kvar i dubbelrum.

Cat Bernats, pool och del av huset

Vy över Puerto Soller