Månad: maj 2017

Vad gör dig nöjd?

Vad gör dig nöjd?

I några dagars tid har jag gått och grunnat på vad som gör mig nöjd. Ett enkelt svar på det skulle kunna vara: Ett underbart kvällsdopp efter en hel dags arbete i trädgården. Eller en kall öl på Lilla Torg. Ett skönt yogapass. Ett innerligt möte med min älskade. Dansa. Gulla med ett djur. Meningsfulla möten. Mörk choklad.
Anledningen till att jag grunnat beror på att jag nyligen blev kontaktad av en reporter från Sydsvenskans lokaldel här i Vellinge kommun som ville prata med någon som känner sig nöjd och varför.
Om du är sugen på att få veta vad mina mina funderingar på vad ordet nöjd innebär så är det bara att läsa vidare. Om du inte känner för det just nu är det helt ok. Det kan ju räcka med på att fundera på hur det skulle kännas för dig om du kastade dig i havet utan kläder!

Så vad är det som gör mig nöjd?

Först och främst beror det på hur man definierar ordet ”nöjd”
Den ena betydelsen kan vara att ”må bra”. En känsla av njutning, tillfredställelse eller glädje. Positiva känslolägen det är lätt att gilla och vilja vara i mest hela tiden om man själv fick bestämma.
Den andra betydelsen kan vara att man lever ett rikt och meningsfullt liv, där vi gjort klart för oss vad som verkligen betyder något för oss och försöker leva i samklang med det. Typ leva efter vår inre kompass.
Jag försöker helt enkelt leva och göra gott i tanke och handling både för mig själv och andra och strävar efter att gå i en riktning som jag tycker känns klok och ärlig.

För jag vet att ett liv som ägnas åt att jaga efter positiva känslor i längden är djupt otillfredsställande eftersom inga känslolägen varar för evigt (varken positiva eller negativa).
Det blir som att äta smågodis till middag, ger en kick men ingen näring.
Jag är nöjd att ha förstått att min känsla av tillfredställelse inte har särskilt mycket med andra eller yttre omständigheter att göra utan mer med mitt inre tillstånd.

Jag är nöjd med att ha insett att kortsiktig behovstillfredsställelse är en fälla man lätt snubblar in i utan att på något sätt ge näring som betyder något i längden (t ex att somna om när klockan ringer för att välja bort en skön morgonpromenad bara för att man känner sig halvdöd ögonblicket man blir väckt.

Jag är nöjd att kunna känna mig hemma i min kropp. Det hjälper mig att känna mig ”hemma” var jag än är. Jag har övat på att hitta stadga, skapa inre rymd och tillåta mig mjukna i de flesta situationer.
Jag är nöjd med att våga erkänna att jag kan känna mig lite osäker eller rädd för något, men göra det ändå.
Det kan vara allt från att tala inför grupper, säga ifrån eller uttrycka min åsikt när jag inte håller med, hoppa från en hög höjd ner i vattnet, åka zip-wire eller bara vara öppen och sårbar inför andra.
Eller erkänna att jag har fel.

Jag är nöjd att jag övat på att inte fly från jobbiga känslor genom att distrahera mig med annat, utan möta dem med tillförsikt och veta att det är så för alla ibland. Om jag står stadigt blåser känslorna så småningom igenom, och det som är kvar är jag själv, starkare än innan.

Jag är nöjd när jag lyckas överraska andra med något oväntat som jag tror gör dem glada. Det kan var små saker, som att lägga en lapp under Mats kudde ”jag älskar dig” till att överraska mina bästa vänner med något bus!
Jag är nöjd med att när jag gjort ett misstag, ändå kan tycka om mig själv och påminna mig om att alla gör fel ibland, det är en del av att vara människa.

Jag är nöjd med att ha upptäckt att jag inte behöver tro på allt jag tänker! Tankar uppstår, oavsett om jag bett dem komma eller ej. Min kraft ligger i att välja att inte låta varje tanke eller impuls leda mig i varenda riktning de pekar.
Just nu pekar i och för sig mina tankar mot middag. Jag är lyckligt lottad. Det är inte jag utan min underbara Julia Dürr som lagar veganpizza. Ett glas rött in till det kan aldrig skada. Visst är rött vin veganskt?
Hur som helst att äta något smarrigt med dem man älskar att hänga med kan aldrig bli fel. Eller vad tycker du?

Kan man yoga trots att man har smärta?

Vad är Viryayoga Rehab?

Många som är sugna på att börja yoga efter en skada eller sjukdom kan känna sig osäkra på om de är redo. Man kanske fortfarande har ont och känner sig stel. Då kan det vara skönt att få möjlighet att testa en lugn yogaform i mindre grupp som samtidigt bygger upp styrka och ökar din kroppsmedvetenhet. Denna yogaform riktar sig till personer alla åldrar, (inte bara seniorer), som på olika sätt har behov av en yogaform med fokus på långsam och metodisk biomekanik där kroppen sakta med säkert byggs och öppnas upp för mer kraft och rörlighet under trygg uppsikt av en kvalificerad lärare.

Jag vill ge dig gott om tid att gå in i ställningarna och känna efter i lugn och ro för att upptäcka alla de små skiftningarna i kroppen. Man liksom går på en upptäcksfärd genom sin kropp vilket på sikt kan förändra ett invant rörelsemönster som uppstått för att skydda eller undvika belastning efter en skada, men nu inte längre är funktionellt. Tvärtom håller det oss kvar i en negativ spiral. Jag tycker att det är underbart att se mina deltagare utvecklas och bli starkare efter hand och se deras tillit till sin kropp och förmåga växa!

Jag vill förmedla ett inre lugn, samtidigt som tillit den egna kraften uppmuntras. När du inser att du klarar mer än du tror, både fysiskt och mentalt växer både glädje och styrka inombords!

Kroppens oerhörda intelligens

Jag tror att vi är många som längtar efter att finna en hälsosam balans mellan aktivitet och återhämtning, men vet inte riktigt hur! Visst vet vi att stress påverkar oss negativt men lever samtidigt i ett samhälle där inget någonsin är nog. I stort sett allt vi gör är målinriktat, det skall vara mätbart, leda någonstans…kort sagt – vi tycks alltid vara på väg!

Men kroppen har ingen tidsuppfattning på det viset vårt intellekt har. Den kan ju bara vara här, precis nu, medan sinnet, tankarna och känslorna kan fara runt överallt. Det kan bli svårt att få ro om man skall tänka sig till kroppsmedvetenhet. Det är först när vi vänder uppmärksamheten ner i kroppen, inte som en bild i spegeln, utan en verklig upplevelse inifrån. Om vi verkligen lyssnar på dess språk kan vi på allvar förnimma kommunikationen mellan kropp och sinne. Våra kroppar bär på en medfödd visdom som kan visa oss vägen. Vi behöver bara skruva ner den yttre volymen en aning, och skruva upp den inre för att höra kroppens röst.

Det är här jag upplever att yoga och meditation kan ha stor effekt. Yogan kan ge en djup kroppskännedom och insikt. Kombinationen av rörelse, nedvarvning, andning och meditation kan vara fantastiskt effektiv. Det är viktigt att lära sig möta sin ”inre kritiker” på ett konstruktivt sätt, leva så nära sin egen sanning  det går och verkligen förstå kraften av kroppens oerhörda intelligens. Det är genom kroppen vi kan uppleva och hantera många av de skiftningar som sinnet presenterar, och genom en ökad kroppsmedvetenhet kan vi alltid känna oss hemma, oavsett utmaning, situation eller yttre omständigheter.

Fokus på aktiv rörelse

Eftersom MediYogan redan banat väg för yogan inom vården,  finns även nu en efterfrågan på yoga med fokus på stöd och rörelseapparaten.
Robin Tåg, fysioterapeut och en av utbildarna/ägarna på Nordiska yogainstitutet säger:
– Som fysioterapeut och yogalärare med stort intresse för rörelseapparaten så har jag ett hopp om att vi även jämnsides med MediYogan, kan etablera en yoga inom vården med fokus på aktiv rörelse.
Det är utifrån den efterfrågan som Nordiska Yogainstitutet tillsammans i ett team av olika specialkompetenser, har tagit fram Viryayoga Rehab, där rörelse med en grund i beprövade metoder kan synkroniseras med andning, kroppsfokuserad mindfulness och meditation.
Det är systematiserad yoga som använder sig av ett rehabiliterande tillvägagångssätt i syfte att stärka och hjälpa kroppen till att återfå fysisk funktionsförmåga.
Det är med rörelse vi på så vis kan påverka cellerna till läkning och uppbyggnad, till att skapa kroppslig kontakt och medvetenhet men även påverka nervsystemet till att tillåta en funktionell förändring att ta plats.

Varför Viryayoga Rehab?

Nordiska Yogainstitutet, tillsammans i ett team av olika specialkompetenser, har tagit fram Viryayoga Rehab där rörelse med en grund i beprövade metoder kan synkroniseras med andning, kroppsfokuserad mindfulness och meditation. Det är systematiserad yoga som använder sig av ett rehabiliterande tillvägagångssätt i syfte att stärka och hjälpa kroppen till att återfå fysisk funktionsförmåga.

Just detta att jobba med förståelse för vad smärta är och hur man kan bemöta den kan hjälpa deltagaren att komma vidare ur ett ”grepp” där smärtan begränsar ens livskvalitet,
ofta på grund av rädsla för att det skall bli värre.
Livet krymper och det är ju tvärtemot yogans mål, att stärka det som tar oss framåt, det som hjälper oss att leva så harmoniskt och vi kan.
Vi kan ju inte undvika allt som gör ont, utan behöver hitta nya vägar, även rent fysiologiskt genom att låta nervsystemet vara involverat medvetet genom muskler aktivitet (inte bara vila)
samtidigt som vi utforskar möjligheten att närma oss smärtan genom bland annat kroppsfokuserad mindfulnessträning.

Nu erbjuder jag Rehabyoga på fler ställen

Tisdagen 2 maj kl 17.30 startar jag en ny kurs på Skeppsbron 11 i Malmö och den 17 maj ännu en i Höllviken kl 9.30-11.00. Under 6 tisdagar/onsdagar kan du prova Viryayoga Rehab som riktar sig främst till dig som vill få ökad kroppsmedvetenhet och stärka upp kroppen efter en skada eller sjukdom, men också till personer som i allmänhet önskar bibehålla eller få större rörlighet, styrka och balans.
Just de här kurserna har extra fokus på rygg, axlar och höftproblematik men vi behandlar hela kroppen i en lugn yogaform där vi utför stärkande och mobiliserande rörelser, synkroniserat med andningen i skadeförebyggande och rehabiliterande syfte. Tanken är att du muskulärt bygger upp din kropp efter/under ett sjukdomstillstånd eller skada. Du får också lära dig hur du kan skydda höft, ländrygg och axlar vidare i din träning och vardagsliv.
Syftet är att ge dig verktyg som kan förbättra din kroppskontroll och på så vis hjälpa dig i din vardag och ge en ökad livskvalitet.
Detta är en sluten kurs och kommer att anpassas efter deltagarna.

En elev uttrycker det så här:  – Det är en fantarktisk yogaform som ökar kroppsmedvetenhet till en nivå långt över förväntningar. När man sedan gör ”vanlig” Yoga så blir även den helt ny. För att inte tala om medbetenheten utanför mattan.